Świnoujście. Epilog wystawy Dom Polski. Elementarz dizajnu. Lubomir Tomaszewski.

By Monika Petryczko, 28 listopada 2020

Ilość historii kryjących się w tym produkcie jest wręcz niebywała. Serwis „Dorota” z 1961 r., jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektów Lubomira Tomaszewskiego. Nazwany od imienia córki projektanta (podobnie jak „bliźniaczy” serwis „Ina”) wzbudzał i wzbudza niezmiennie zachwyt wśród użytkowników i widzów. Serwis, bowiem mimo, że dostępny i nadal produkowany w Fabryce Porcelany AS Ćmielów funkcjonuje jako przykład doskonałego polskiego wzornictwa przemysłowego m.in. w londyńskim Victoria & Albert Museum. Jego nietypowy kształt przykuwa uwagę podobnie jak kolor – zestaw był i jest produkowany w kilku kolorach – co stanowiło nieład gratkę dla kolekcjonerów.

Dziś dostępny za, bagatela, blisko 6000 PLN, niegdyś w latach 60. prowokujący m.in. Philipa Rosenthala do próby odkupienia i wdrożenia masowej produkcji wzoru pod marką „Rosenthal”. Do wykupienia jednak nie doszło, ówczesna władza komunistyczna zablokowała spotkanie przedstawicieli Rosenthala z Lubomirem Tomaszewskim. Skądinąd być może ten epizod stał się przyczynkiem do opuszczenia kraju i osiedlenia się artysty na stałe w USA. Dziś przedstawiamy model pięknie błękitny, trochę w nawiązaniu do morskiego błękitu Świnoujskiej wody.

Dom Polski. Elementarz dizajnu to multidyscyplinarna wystawa inspirowana książką Małgorzaty Czyńskiej realizowana w 5 miastach Polski z finałem w Akademii Sztuki w Szczecinie i epilogiem w Świnoujściu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Projekt współfinansowany przez Miasto Szczecin i Pomorze Zachodnie.

What do you think?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *